41/2022 - Nopeuttaminen
Hei!
Tänään ajattelimme kertoa teille opintojen nopeuttamisesta. Nopeuttamisesta ei kauheasti infoa löydy mistään opinto-oppaasta tai yliopiston nettisivuilta. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö opintojaan voisi halutessaan nopeuttaa. Meidän nopeuttaessamme opintoja tilanne oli toki erilainen, kun elettiin korona-aikaa, jonka vuoksi suurin osa kursseista oli etänä. Meidän oli helpompi sumplia nopeuttamisesta syntyneitä kurssikertojen päällekkäisyyksiä, kun pystyi katsomaan luentotallenteita ja surffaamaan luentojen välillä. Lisäksi me molemmat olimme suorittaneet kasvatustieteen perusopinnot ennen yliopiston alkua, joka sysäsi meidät valitsemaan kyseisten kurssien tilalle opintoja.
Selinan nopeuttaminen
Itse en ensiksi ajatellut nopeuttaa opintojani, mutta sitten kuulin, kuinka muutamat vanhemmat opiskelijat pitivät tilaisuuden, missä he kertoivat nopeuttamisesta. Osallistuin tilaisuuteen ja siellä sai jonkin verran infoa asiasta ja ajattelin, että miksipäs sitä ei hieman nopeuttaisi. Muistaakseni olin infotilaisuuden jälkeen yhteydessä opintopäällikkö Anne Auttiin. Hänen avullaan hyväksiluin perusopinnot, harkan jouduin toki niihin täydentämään. Anne myös nimesi muutamat kurssit, mitä voisin ottaa. Lisäksi kyselin Minnalta, mitäs kursseja hänellä oli otettuna ja otin pääasiassa samat kurssit kuin hänellä. Perehdyin myös opinto-oppaaseen sekä kursseihin itsenäisesti ja pohdiskelin, mitä kursseja voisin ottaa ja minä lukuvuonna.
Pääosin minulla nopeuttaminen tapahtui niin, että otin ensimmäisenä lukuvuonna perusopintojen tilalle toisen vuoden opintoja sekä aloin lukemaan jo sivuainettani, erityispedagogiikkaa. Erityispedagogiikka oli siinä mielessä erittäin helposti toteutettavissa jo ensimmäisenä vuonna, sillä kyseinen sivuaine suoritetaan kokonaan verkossa. Sen lisäksi, että lukuvuoden aikana otin ylimääräisi opintoja, suoritin myös kesän aikana muutaman kurssin.
Toisena lukuvuotenani aloitin kandidaatin tutkielman kirjoittamisen ja aika paljon otin kakkosvuoteen kuuluvien opintojen lisäksi kolmannen vuoden opiskelijoille suunnattuja opintoja. Olin aluksi ajatellut tehdä kandin kahteen vuoteen, mutta minulle sanottiin, kuinka harkat tulisi suorittaa niille suunnattuina ajankohtina opinnoissa ja noudatin tätä ohjetta. Toisena vuonna alkoi kyllä tuntua melko raskaalta, kun kursseja alkoi kertyä ja stressi nosti huimasti päätään. Koko ajan sai kulkea kalenteri kädessä ja oli tärkeää, että kaikki oli merkittynä ylös. Päällekkäisyyksiä tuli jonkin verran kursseilla ja niitä sai sumplia. Tuntui, että työmäärä oli koko ajan aika kova. Toisaalta olisi varmasti ollut paljon rankempaa, jos oltaisiin oltu kokonaan lähiopetuksessa. Koen, että omalla kohdallani olisi nopeuttaminen saattanut jäädä vähemmälle, jos korona ei olisi tuonut muutoksiaan opintoihimme.
Sitä on välillä miettinyt, että noh oliko/onko se nopeuttaminen järkevää ja suoraan sanottuna en tiedä. Siinä on toki puolensa ja omalla kohdallani ensimmäinen lukuvuosi olisi ollut aika tyhjä, jos en olisi ottanut lisäkursseja lukkariini. Toisaalta taas opiskeluaika menee todella nopeaa ja vielä nopeampaa silloin kun nopeuttaa. Monesti olenkin saanut kuulla, kuinka opiskelijaelämästä tulisi nauttia, sillä työelämään kyllä kerkeää ja siellä saakin sitten olla eläkepäiviin saakka. Joten, jos saisin uudelleen miettiä, että lähtisinkö nopeuttamaan opintojani, ainakaan näin radikaalisti mitä nyt olen tehnyt, niin en tiedä.
Minnan nopeuttaminen
Ennen yliopisto-opintojeni alkua pohdiskelin, miten jo ennalta suorittamani kasvatustieteen perusopinnot tulisivat vaikuttamaan ensimmäiseen opiskeluvuoteeni. Otin fuksivuoden elokuussa yhteyttä tiedekuntamme opintopäällikköön, joka kertoi, että perusopintokokonaisuus on helppoa hyväksilukea. Hän ohjeisti, että halutessani voisin ottaa esimerkiksi toisen vuoden opintoja näiden kurssien tilalle. Tulinkin valinneeksi muutaman ylimääräisen kurssin heti fuksivuodelle, jonka lisäksi viimeistelin avoimessa yliopistossa aloittamani erityispedagogiikan perusopinnot. Erkasta sainkin kätevästi sivuaineen kasaan, joka kevensi toista opiskeluvuottani.
Tiedostin, että jo ensimmäisenä vuonna opintojen nopeuttaminen mahdollistaisi myös harjoitteluiden suorittamisen hieman tiiviimmässä tahdissa, jonka vuoksi päädyin myös niin tekemään. Tämä toki loi melkoisesti päällekkäisyyksiä, sillä toisen ja kolmannen harjoittelun aikana pyörivät normaalisti muut opintoihini kuuluvat kurssit. Hyvällä suunnittelulla ja kursseja pitävien lehtoreiden informoimisella näistäkin selvittiin, mutta joitain ylimääräisiä poissaoloja korvaavia tehtäviä tuli harjoitteluihin osallistumisen myötä kerrytettyä.
Alun perin tavoitteenani oli käydä kandidaatin tutkinto kahteen vuoteen, mutta päätin viime keväänä höllentää tahtia. Halusin kirjoitella kandini huolella loppuun, joten päätin viimeistellä sen "vasta" kesän aikana. Opetussuunnitelman muutos aiheutti myös hieman epäselvyyksiä kurssien osalta, joten suosiolla keskityin nauttimaan ensimmäisestä opiskelijavapusta ja siirsin valmistumistavoitettani tälle syksylle. Näillä näkymin saan kandidaatin paperit käsiini jouluun mennessä, mutta onneksi tässä samalla olen voinut käydä jo maisterivaiheen opintoja. Eli loppupeleissä kandidaatiksi valmistumisen venyminen ei tule vaikuttamaan muuten nopeuttamiini opintoihin.
Näin jälkikäteen ajateltuna, ensimmäisten vuosien opintojen nopeuttaminen oli ihan fiksua, kun otetaan juuri ajankohta huomioon. Tietyt kurssit oli vaivatonta suorittaa etänä, mutta en usko, että luentosalissa istuminen olisi toiminut opintojen nopeuttamisen kannalta kohdallani yhtä hyvin. Lisäksi itsetuntemuksesta on tässäkin kohtaa suuri hyöty: tiedostat omat oppimistyylisi ja huomioit myös voimavarasi. Itseään ei kannata polttaa puhki opintojen parissa, vaan ennemmin keskittyä siihen oppimisprosessiin. Vaikka tämähän meidän tulisi tulevina kansankynttilöinä jo tietää...😂
VINKKEJÄ NOPEUTTAJILLE:
💙 Neuvoa opintojen suunnitteluun saa opintopäälliköltä tai OmaOpettajalta, mutta tarvittaessa apua kannattaa kysyä myös opintojaan nopeuttaneilta opiskelijoilta.
💙 Kalenterista on suuri apu! Kaikista kouluhommista tulee olla erityisen hyvin kartalla, jotta opinnot lähtevät sujumaan suunnitellusti. Tällöin ei jää esimerkiksi kursseja roikkumaan.
💙 Muista opettajaksi kasvaminen😊 Toki jokainen meistä on omassa elämäntilanteessaan, jolloin myös motiivit opintojen nopeuttamiselle ovat erilaisia, mutta kyllä jokaisen kurssin sisäistämisellä on opinnoissamme tarkoituksensa.
💙 Pyri nauttimaan opiskelusta ja luokanopettajaopinnoista. Vaikka valmistuminen siintää silmissä, opiskeluvuosiin mahtuu myös hauskoja kursseja ja vapaa-ajan hetkiä. Opiskeluaika on kuitenkin todella lyhyt aika loppupeleissä, joten ota siitä kaikki ilo irti täällä Lapissa!
💙 Kannattaa muistaa myös kuunnella omaa jaksamista! Opintojen nopeuttamisessa on myös se hyöty, että välillä voi myös joustaa sen verran, että aikaa löytyy muullekin kuin vain opiskelulle.
💙 Jos syntyy päällekkäisyyksiä kurssien kanssa nopeuttamisen vuoksi, ilmoita ja sovi mahdollisista korvaavuuksista lehtorin kanssa ajoissa.
💙 Opintoja ehtii nopeuttaa myös maisterivaiheessa. Tämä voi olla jopa helpompaa, sillä maisterivaiheen kursseja on huomattavasti vähemmän kuin kandidaatin tutkinnossa. Lisäksi lukujärjestystä ei ole tällöin enää täyttämässä monialaiset opinnot, jotka ovat kuitenkin melkoisen aikaa vieviä.
Toivottavasti näistä ajatuksista ja vinkeistä olisi erityisesti teille apua, jotka pohditte opintojen nopeuttamista! Jos jokin jäi aiheessa pohdituttamaan, meihin voi olla yhteyksissä😊 Mutta pidemmittä puheitta, mukavaa loppusyksyä kaikille - ja muistakaa nauttia opintojen ohella kivoista opiskelijariennoistakin😏 Puurtamisen vastapainoksi rentoutuminen esimerkiksi Levin reissulla voi tulla tarpeeseen...
- Selina ja Minna