15/2019 – Lapikkaasta jäsen SOOLin hallitukseen

14.04.2019

12. - 13. huhtikuuta järjestettiin Helsingissä Suomen opettajaksi opiskelevien liiton liittokokous, jossa Lapikasta olivat edustamassa Vili ja Janita. Lappi sai pitkästä aikaa edustajan SOOLiin hallitukseen, kun Lapikkaan Vili Peltomäki valittiin liiton hallituksen jäseneksi toiseksi korkeimmalla äänimäärällä. Viikonlopun tunnelma oli rennon mukava ja kokouksen jälkeen siirryttiin viettämään rattoisia SOOLin 60.-vuosijuhlia.


Liittokokouksessa päätettiin liiton linjauksista kuten tavoitteista opettajankoulutukselle. Päätöksistä voit lukea tästä.


Lapikkaan ehdottamat muutokset ja lisäykset asiakirjoihin


Lisäys hallituskauden 2019-2020 projektit: "Hallitus aktivoi ja antaa välineitä jäsenyhdistyksille toteuttaa aktiivisempaa koulutuspoliittista edunvalvontaa" - Hallitus otti nimiinsä. Hyväksyttiin


(Lapikas yhdessä muiden yhdistysten kanssa) muutos hallituskauden 2019-2020 projektit:"SOOL näkyy jäsenille" muotoon "SOOL näkyy "opeopiskelijoille". - Hallitus otti nimiinsä. Hyväksyttiin


(Lapikas yhdessä muiden yhdistysten kanssa) lisäys Tavoitteet opettajankoulutukselle:"Opettajankoulutuksessa tulee olla mahdollisuus opiskella tukiviittomien perusteita. Tukiviitttomat ovat arvokas työkalu oppijoiden kohtaamisessa ja inkluusion edellytys." - Hallitus otti nimiinsä muutettuna: "opettajankoulutuksessa tulee olla mahdollisuus opiskella erilaisia vuorovaikutusta sekä puhetta tukevia kommunikaatiomenetelmiä." Muutettu esitys hyväksyttiin


Lisäys liittokokouksen julkilausumaan:"Kuitenkin suuresta osasta opettajankoulutusten opetussuunnitelmia ilmasto- ja ympäristökasvatus puuttuu" - Hyväksyttiin


Liittokokous kävi julkilausumassa tiukan äänestyksen ilmastokasvatuksen ja turvallisuuskoulutuksen välillä. Lapikas kannatti julkilausumaa turvallisuustaitojen lisäämisestä opettajankoulutuksessa. Ilmastokasvatus voitti niukasti ja Lapikas halusi tehdä tähän lisäyksen. Halusimme sisällyttää ilmastokasvatuksen rinnalla ympäristökasvatuksen. Mielestämme oman lähiympäristön tunteminen ja kunnioittaminen ovat avaimet globaaliin kokonaisvaltaiseen ilmastokäsitykseen ja kestävän kehityksen rakentamiseen. Kokemuksellisuudella luodaan arvokasvatusta ja merkityssuhteita. Ihminen haluaa suojella sellaista, mikä on itselle tärkeää.