40/2018 – SOOLin pj: “Sydämeni sykkii Lapille”
Suomen opettajaksi opiskelevien liiton (SOOL ry) järjestökurssille Helsingin Pasilaan kerääntyi 6-7. lokakuuta 2018 eri alojen opeopiskelijoita ympäri Suomenmaata. Kurssin teemana oli opiskelijajärjestöjen syksy, jossa käytiin syväluotaavasti läpi ajankohtaisia teemoja, kuten hallituskauden loppuminen ja alumnitoiminta.
Tapasimme viikonlopun aikana SOOLin hallitusta. Puheenjohtaja Aleksi Vehmassalo (varhaiskasvatuksen opeopiskelija, Helsinki), varapuheenjohtaja Sanni Salmenoja (varhaiskasvatuksen opeopiskelija, Rauma) ja Lapikkaan hallituskummi Jenna Niemi (erkkaopeopiskelija, Jyväskylä) vastasivat Nikon ja minun polttaviin kysymyksiin.
Mitä opettajankoulutuksesta mielestäsi puuttuu tai pitäisi tuoda enemmän näkyvämmin esille?
Aleksi Vehmassalo
- Nyt etenkin luokanopettajakoulutuksessa aivan ensimmäinen asia on resurssit. OECD:n selvityksen mukaan olemme yhä miljardin jäljessä peruskoulurahoituksessa muita pohjoismaita. Tähän haluamme puuttua eduskuntavaalien tavoitteissamme kampanjalla #arvostusresursseiksi. Tavoitteenamme on muuttaa puheissa toistuva arvostus konkreettiseksi pätäkäksi.
Opetuksen sisällöissä oppilaitosten hyvinvointiin liittyviä taitoja tulisi tuoda esille. Näitä ovat mm. turvallisuustaidot sekä kiusaamisen ja häirinnän ennaltaehkäistytaidot. Teimme oman selvityksen opettajankoulutuksen työelämärelevanssista, joissa nämä nousivat keskeisiksi puutteiksi. Nyt lähdemme jalkauttamaan. Se ei auta, että istumme täällä kokouksissamme neljän seinän sisällä kabineteissa puhumassa, että voi voi kun on kurjaa. Sen sijaan lähdemme tapaamaan eri yliopistojen kasvatustieteellisten tiedekuntien ja opettajakoulutuslaitosten johtoa kertoen heillä, että hei teillä on puutteita koulutuksessanne.
Sanni Salmenoja
- Yleisesti ottaen koko Suomen opettajankoulutuksesta on todella monta asiaa, joita pitäisi olla lisää. Itse olen sitä mieltä, että moni ongelma kiteytyy suuresti vuorovaikutustaitoihin. Miten kohtaat toisen ihmisen? Miten keskustelet toisen ihmisen kanssa? Sensitiivinen kohtaaminen ratkaisisi hyvin monta ongelmaa esim. liittyen seksuaaliseen häirintään ja kiusaamineen. Ajattelisin, että opettajan kuuluu olla vuorovaikutuksen ammattilainen. Mitä eväitä opettajalla on puolustaa omaa professiotaan, jos vuorovaikutustaidot eivät ole hiottu timantiksi?
Jenna Niemi
- Opettajankoulutuksessa on aika paljonkin puuttuvia asioita. Toisaalta näen opettajankoulutukseen niin, että sen ei pidäkään eikä se pysty sisältämään kaikkea. Opettajankoulutuksen tulee antaa taidot, joilla työelämässä toimitaan. Kentällä opitaan lisää. Käytännön elämän tietotaito opetuksessa saattaa olla vanhentunutta tai sitä ei ole ollenkaan. Siksipä yliopistojen pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä työelämän kanssa, kuten kehittää alumnitoimintaa. Meiltä puuttuu myös erityisesti ohjausta, kuinka opeopiskelija pystyy ohjaamaan omaa oppimistaan. Opettajien tulisi enemmän sanoittaa sitä, mitä opiskellaan ja miksi. Opettajat voisivat kertoa enemmän mitä he ovat oppineet vuosien aikana. Tulo- ja palkkapoliittisiin asioihin kiinnitetään liian vähän huomiota.
Millä tavoin SOOL huomioi ja valvoo Rovaniemen opeopiskelijoiden etuja?
Aleksi Vehmassalo
- Mietimme täällä toimistossa maamme eteläpäässä sitä, miten tavoitamme pohjoisen parhaiten. Meillä on Rovaniemellä aktiivinen aluetoimija, mutta haluamme itsekin lähteä käymään siellä. Meillä SOOLin ylimmällä johdolla on loppuvuoden suunnitelmana lähteä käymään Rovaniemellä marraskuussa tavoitteenamme tavata paikallaisia vaikuttajia. Haluamme tavata kaupungin johtoa, sivistystoimen johtoa ja etenkin LYY:tä. Tahdomme kuulla, miten voisimme vaikuttaa ja millaisia huolia ja murheita siellä on.
Vaikka itse olen syntyjäni helsinkiläinen, on minulla tunneside pohjoiseen. Isäni on Sodankylästä päin kotoisin ja sydämeni sykkii Lapille. Tsemppiä lapikaslaisille ja toivottavasti nähdään pian! En malta odottaa päästä tutustumaan teihin.
Sanni Salmenoja
- Aleksi kertoikin jo kiertueestamme. Meillä on alusta asti ollut vahva tahtotila käydä jok'ikisella opekoulutuspaikkakunnalla. Rovaniemi ja Oulu ovat nyt hyvin tärkeitä, koska SOOLin hallituksessa ei ole edustajaa näistä yksiköistä. Kannustan aktiivisia opiskelijoita sieltä Rovaniemeltä hakemaan mukaan hallitukseen. Ainejärjestötaustasta on apua, mutta se ei ole kaikki kaikessa. Kaikki tulevat täällä oppimaan. Aivan mahtava uusi yhteytemme pohjoiseen syntyi, kun Lapikkaan entinen pj Laura Hoisko haki mukaan tavoitteet opettajankoulutukselle -työryhmään.
Koulutuspoliittisesti Rovaniemellä olemme järjestämässä tapaamisia kaikkien niiden, joiden kanssa vain pystymme. Haluamme Lapikkaan mukaan. Parhaiten voimme tukea kopo-toimintaa antamalla mahdollisuuksia, joissa Lapikas on vaikuttamassa. Tapaamisissamme Rovaniemen vaikuttajien kanssa Lapikkaalla olisi upea mahdollisuus tulla mukaan.
Jenna Niemi
- Kaikista paras keino on päästä tapaamaan. KoPo-kummina tapasin Lapikkaan hallitusta syyskuussa. Toivon, että kevätkaudella on viimeistään uusi tapaaminen. Hallituksen on ensiarvoisen tärkeää tuntea paikkakunnan tilanne. Sydäntämme lämmittää aluetoiminta, joka on tiedonvälityksessä tärkeässä roolissa. Kummitapaamisissa käydään läpi opiskelijoiden kuulumisia ja se on minulle todella tärkeää, miten teillä menee. Pidämme kaikista opeopiskelijoistamme huolta samalla tavalla. Pidämme aina Rollon mielessä.