Onnea Vakavana!

17.05.2017

Onnittelu VaKaVa-kokeen läpäisystä! Tsekkaa parhaat tärppimme soveltuvuuskokeeseen!

Luokanopettajakoulutuksen sisältö on viimeiset vuodet pysynyt lähes samankaltaisena pienillä muutoksilla. Keräsimme ylös "salaiset" vinkkimme kirjoitelmaan, ryhmäkeskusteluun ja haastatteluun.

1. Mieti etukäteen, mitä itsestäsi kerrot
Meillä ensimmäinen tehtävä oli itsestä kirjoitelman kirjoittaminen. Tulimme aamulla suureen luentosaliin, jossa meillä oli puoli tuntia aikaa kirjoittaa paperille vapaasti, millainen henkilö olen, mitä harrastan, millainen koulutustausta minulla on, onko aikaisempaa kokemusta alalta, miksi hain Lapin yliopistoon ja niin päin pois. Mieti etukäteen mitä aiot itsestäsi kertoa, sillä puoli tuntia on yllättävän lyhyt kirjoitusaika. Allekirjoittanutta ainakin jännitti jo tässä vaiheessa, joten kirjoittamiseen voi kulua aikaa. Tekstiä käytetään myöhemmin hyödyksi haastattelussa.

2. Kuuntele ja ota toiset huomioon
Seuraavaksi saimme kukin artikkelin, josta jokainen piti kymmenen minuutin ryhmäkeskustelun. Lue artikkeli ajatuksella ja mieti millä kysymyksillä ylläpidät ja viet keskustelua eteenpäin. Haastattelijat usein muistuttavat, kun sinulla on pari minuuttia jäljellä. Koita keskustelun lopuksi summata asia ja lopettaa keskustelu jouhevasti.
Ryhmäkeskustelu tapahtuu viiden hengen ryhmässä, josta yleensä kaksi tai kolme valitaan koulutukseen. Erittäin tärkeää on keskustelussa osata kuunnella ja huomioida muita ryhmän jäseniä. Älä vain kuuntele, vaan keskity kuuntelemaan.
Vaikka sinulla olisi paljon asiaa aiheesta, älä ole koko ajan äänessä. Yritä kiteyttää puheenvuoroissasi oleellinen asia - älä siis jaarittele. Hyvässä puheenvuorossasi kerrot mielipiteesi perustellusti asiasta sekä viittaat toisen sanomaan kommentoimalla tai kysymällä.
Kaikkea ei tarvitse tietää. Voit rohkeasti myöntää, jos et osaa sanoa asiaan oikein mitään tai perusteleminen tuntuisi vaikealta. Koita silti viedä keskustelua eteenpäin esim. tuomalla esiin uuden näkökulman.

3. Vastaa rauhassa
Viimeisenä on yksilöhaastattelu, jossa haastattelijoina on kolme yliopiston/harjoittelukoulun lehtoria. Haastattelijat saattavat esittää jonkinlaisia "rooleja". Joku haastattelijoista saattaa näyttää välinpitämättömältä ja joku voi yrittää saada sinun muuttamaan mielipidettään. Älä siis hämmennys siitä, vaan ota rennosti.
Haastattelijat voivat kysyä ihan mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Useimmat ovat ihan peruskysymyksiä, joihin voit miettiä vastauksia etukäteenkin: Minkälainen on mielestäsi hyvä luokanopettaja? Miksi sinä olisit hyvä luokanopettaja? Vaikean kysymyksen tullen sinulla on aikaan miettiä, eikä sinun tarvitse hätäillä vastatessasi. Vastaa siis rauhassa.
Minulta ensimmäiseksi kysyttiin "miten reflektoisit ryhmäkeskustelua". Kannattaa ennen haastattelua kerrata mielessäsi ryhmäkeskustelun kulkua. Haastattelijat kysyvät todennäköisesti jotain kirjoittamastasi kirjoitelmasta itsestäsi. Olin kirjoittanut harrastavani moottoripyöräilyä, joten minulta kysyttiin "millainen moottoripyörä sinulla on?".

4. Ole oma itsesi (oikeasti)
Vaikka tämä kuulostaa kliseisen itsestään selvästä, on se silti paras neuvo. Haastattelijat kyllä huomaavat, jos koitat esittää jotain muuta kuin olet. Luokanopettajiksi tarvitaan luonteeltaan ja taustoiltaan erilaisia ihmisiä - ole siis juuri sellainen kuin olet!
Huumori on myös sallittua. Koko soveltuvuuskoetta ei kannata vetää vitsillä, mutta sopiva kevennys tietää paikkansa.
Viimeinen kysymys minulla oli "onko minulla vielä jotain sanottavaa". Voit siihen vaikka perustella yhdellä lauseella, miksi juuri sinä olisit hyvä opiskelija Lapin yliopistoon (jos tätä ei sinulta ole vielä kysytty). Kohteliasta on keskustelun lopuksi kiittää ja toivottaa hyvää kesää.

Onnea ja menestystä soveltuvuuskokeeseen!


- Vili Peltomäki, tuutori, luontokasvatuspainotteinen luokanopettajaopiskelija